Bo książka jest dobra na wszystko -profilaktyka uzależnień

BIBLIOTERAPIA to forma leczenia lub terapeutycznego wsparcia z użyciem odpowiednio wyselekcjonowanej literatury. Stanowi narzędzie pracy pomocne w medycynie, psychiatrii, pedagogice. Może także wspierać osobisty rozwój jednostki.
Biblioterapia to dział arteterapii. W biblioterapii podstawowym narzędziem komunikacji jest literatura.
Pracy terapeutycznej z dziećmi – bajkoterapii – służą bajki. Biblioterapia to rodzaj terapii zajęciowej, która polega na ukierunkowanym czytaniu odpowiednio wybranych fragmentów literatury, a następnie przepracowywaniu tematu pod kątem potrzeb uczestników zajęć. Działaniem biblioterapeutycznym
mogą być objęte osoby:
– dotknięte chorobami i zaburzeniami psychicznymi,
– leczące się z uzależnień (np. alkoholizmu),
– borykające się z trudnymi do rozwiązania problemami,
– nieradzące sobie w codziennych, życiowych sytuacjach (np. osoby niepełnosprawne), pragnące rozwinąć swoje psychiczne zasoby.
Leczenie poprzez literaturę może służyć celom terapeutyczno-rehabilitacyjnym – udzieleniu psychicznego wsparcia, wzmocnieniu wiary w siebie i własne możliwości, redukcji stresu, lęku, zwalczeniu poczucia osamotnienia, niezrozumienia czy izolacji społecznej. Biblioterapia pełni też funkcję dydaktyczną – rozbudza wyobraźnię i procesy poznawcze, skłania do autorefleksji, analizowania własnych wyborów, kształtuje postawy moralne. Z zajęć biblioterapeutycznych można korzystać w celach profilaktycznych – pomagają one budować pozytywny obraz siebie i świata, utrzymać równowagę emocjonalną, kreatywnie wypełniać wolny czas.
Biblioterapia dla dorosłych
Biblioterapia służąca celom rozwojowym adresowana jest zarówno do osób borykających się z istotnymi problemami (np. utrata pracy), jak i chętnych do pogłębiania wrażliwości, rozwijania wyobraźni. Wykorzystuje się głównie literaturę, która przedstawia wybrane problemy i możliwe schematy ich rozwiązań.
W terapii osób z problemami emocjonalnymi czy behawioralnymi stosuje się teksty, które ułatwiają wgląd w samego siebie. Doświadczając identyfikacji z bohaterami, uczestnicy sesji mogą lepiej zrozumieć swoje przeżycia, zredukować napięcie emocjonalne, a także znaleźć siłę i inspirację do zmiany swojej sytuacji psychicznej.
Bajkoterapia – cele biblioterapii dla dzieci
Bajkoterapia to metoda terapii i profilaktyki problemów emocjonalnych u dzieci w wieku od lat 4 do 9.
Wykorzystywane są w niej bajki terapeutyczne – napisane specjalnie na potrzeby arteterapii dla najmłodszych. Dotyczą one konkretnych problemów do przepracowania, np. rozwodu rodziców, nieśmiałości w grupie rówieśników, lęku związanego z pójściem do szkoły, niechęci do sprzątania po sobie itd. Uczestnicząc w bajkoterapii, dziecko często nieświadomie przyswaja sobie przedstawione historie, dzięki czemu zyskuje lepsze zrozumienie rzeczywistości, uczy się samodzielnie rozwiązywać problemy, radzić sobie z negatywnymi emocjami, buduje swoje poczucie wartości.

Czy książki mają moc?
Odpowiedź znajdziecie tutaj

Nasze Biblioteki dzięki środkom z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych W Wyrach powiększyły księgozbiory o 140 woluminów. Do Biblioteki w Wyrach trafiło 68 książek, natomiast Biblioteka w Gostyni wzbogaciła się o 72 egzemplarze.
Zapraszamy do rezerwowania, wypożyczania i czytania.

Nasze zbiory

#BibliotekaWyryNaszezbioryPolecamyZapraszamy#ProfilaktykaUzależnień#KsiążkiDlaDzieci

#BibliotekaWyryNaszezbioryPolecamyZapraszamy#ProfilaktykaUzależnień#KsiążkiDlaDorosłych

#BibliotekaGostyńNaszezbioryPolecamyZapraszamy#ProfilaktykaUzależnień#KsiążkiDlaDzieci

#BibliotekaGostyńNaszezbioryPolecamyZapraszamy#ProfilaktykaUzależnień#KsiążkiDlaDorosłych

#BibliotekaGostyńNaszezbioryPolecamyZapraszamy#ProfilaktykaUzależnień#KsiążkiDlaDzieci

#BibliotekaWyryNaszezbioryPolecamyZapraszamy#ProfilaktykaUzależnień#KsiążkiDlaDorosłych

#BibliotekaWyryNaszezbioryPolecamyZapraszamy#ProfilaktykaUzależnień#KsiążkiDlaDzieci

Recenzje

“Bajki, które uczą jak żyć wśród innych“

B. Ibarrola: Bajki, które uczą jak żyć wśród innych

Jest to książka o Arandü i o jego przygodach. Cała historia zaczęła się od tego, że Arandü postanowił zdobyć pióro papugi i musiał przebiec całą dżunglę. W końcu zorientował się, że jest bardzo daleko od swojej wioski w obcym miejscu. Arandü przez długi czas był w dżungli i poznał wielu przyjaciół. Nauczył się wielu bardzo ważnych rzeczy, zwanych prawami dżungli:
1. Jeśli jesteś odważny, choćbyś bardzo się bał, pokonasz strach.
2. Jeśli jesteś miły, inni będą Cię lepiej traktować.
3. Jeśli jesteś uczciwy, inni będą Ci ufać.
4. Jeśli pomożesz innym, inni pomogą Tobie.
5. Próbuj robić sam wszystko co możesz i proś o pomoc kiedy nie dajesz rady.
Jeśli chcecie się dowiedzieć jak brzmi pięć ostatnich zasad dżungli, koniecznie przeczytajcie tą książkę sami.

                                                                                                                   Michalina 9 lat

“Bajki, które uczą jak być szczęśliwym“

B. Ibarrola: Bajki, które uczą jak być szczęśliwym

Jest to książka o zwierzętach, które pomagają sobie nawzajem. Miały one dużo mniejszych lub większych problemów, ale wszystkie rozwiązały, ponieważ wierzyły w siebie. Jeśli nie umiały sobie z czymś poradzić, prosiły o pomoc inne zwierzęta, dzięki temu rozwiązywały problem wspólnymi siłami. Książka uczy tego, że nawet jak popełniamy wielki błąd zawsze da się go naprawić. Tutaj pokazane jest dlaczego warto mieć przyjaciół. Myślę, że ludzie powinni brać przykład z bohaterów tej książki, dlatego gorąco zachęcam wszystkich chętnych do jej przeczytania.

                                                                                                                    Michalina 9 lat

“Bajki, które pomagają odkrywać talenty”

B. Ibarrola: Bajki, które pomagają odkrywać talenty

Nauczyciele pan Rafał i pani Paula powiedzieli dzieciom, że wszyscy polecą na planetę Pegaz. Uczniowie bardzo się ucieszyli i wsiedli do rakiety. Dwie minuty później wylądowali na nieznanej planecie. Po miłym przywitaniu z mieszkańcami planety dzieci zostały oprowadzone po tym nowym miejscu. Mali podróżnicy odkryli jak inna jest Ziemia od planety Pegaz. Przeżywali tam ciekawe przygody i odkrywali swoje ukryte wcześniej talenty. Ta podróż dała dzieciom do zrozumienia, że każdy człowiek na świecie posiada swoje talenty. Kiedy skończyłam czytać tą książkę żałowałam, że już się skończyła.

                                                                                                           Michalina 9 lat

Teatr kamishibai

Kami to papier, shibai oznacza teatr. Kamishibai tłumaczy się zatem jako „papierowy teatr”. Kamishibai to wywodząca się z Japonii technika czytania, opowiadania i prezentacji tekstu i ilustracji za pomocą drewnianego teatrzyku.

23.09.2021 r.: “Rower Walentynki”

“Rower Walentynki” to wyliczanka z barwnymi ilustracjami, pełna humoru opowieść, która dla starszych dzieci może stanowić doskonały punkt wyjścia do rozmowy o altruizmie i asertywności.

07.10.2021 r.: “Szukając Marudka”

“Szukając Marudka” przedstawia historię wielkiej przyjaźni psa i Leosia. Pokazuje również, że należy odrzucać urazy i godzić się z innymi, mimo że zawinili. 

07.10.2021 r.: “Bajka o soli”

“Bajka o soli” – to znana i występująca w różnych odsłonach baśń europejska. Tekst tejże baśni jest efektem poszukiwań etnograficznych wybitnego, węgierskiego pisarza Elka Bendeka.
Głównym tematem jest tu miłość rodzicielska, ukazana w relacji ojca – króla oraz córki – księżniczki. Na kartach teatrzyku poznajemy naszych bohaterów oraz obserwujemy ich przemianę oraz dojrzewanie. Historia o tym co jest cenne w życiu, o odwadze i o tym, że należy szczerze rozmawiać o swoich uczuciach, choć czasem potrzeba czasu, aby druga osoba mogła to docenić.

21.10.2021 r.: “W lustrzanej sali”

Bajka ukazuje w formie przystępnej przypowieści kwestię sposobu w jaki widzimy świat i jak świat widzi nas. Przedstawienie pokazuje w prostych słowach i obrazach, jak bardzo nasze nastawienie i działanie wpływają na to, co nam się przydarza, czego doświadczamy. To opowieść o odpowiedzialności, o prostych zależnościach miedzy nami a światem zewnętrznym. Biedronki miały okazję zobaczyć w lustrze jak wygląda ich buzia gdy są smutne, a jak gdy wesołe. Poznały wiele innych emocji i dowiedziały się, że wszystkie one są potrzebne. Na koniec wszystkie dzieci otrzymały naklejki z uśmiechniętą buzią.

Skip to content